Plac zabaw: Wielki trening umiejętności motorycznych
W wieku żłobkowym i przedszkolnym dzieci poznają swoje ciała, odkrywają wszystkie rzeczy, które mogą zrobić i ćwiczą, aby być coraz lepszymi we wszystkim. Dlatego ważne jest, aby plac zabaw dla żłobka i przedszkola był zaprojektowany tak, aby wspierać ten rozwój i wzmacniać podstawowe umiejętności motoryczne dzieci. Plac zabaw dla żłobka i przedszkola powinien być wypełniony elementami, które pozwalają dzieciom doskonalić i trenować następujące trzy zmysły:
1) Zmysł dotykowy
2) Zmysł przedsionkowy
3) Zmysł kinestetyczny
Skupienie się na aktywności fizycznej i omówienie jej staje się konieczne dopiero w wieku szkolnym, kiedy wiele dzieci traci intuicyjną radość z ruchu.
Jednocześnie plac zabaw powinien być miejscem, w którym dziecko może ćwiczyć różne umiejętności społeczne i bawić się z rówieśnikami, zarówno w dużych, jak i małych grupach. Wiele osób pomija również znaczenie tworzenia małych sanktuariów, w których dziecko może się ukryć i pobyć przez chwilę w samotności.
Krótki przegląd trzech zmysłów
1) Zmysł dotyku
Zmysł dotykowy, zwany również zmysłem dotyku, dotyczy wrażeń uzyskiwanych poprzez kontakt ze skórą. Stymulowanie tego zmysłu wymaga zachęcania dziecka do dotykania i eksperymentowania z różnymi materiałami i powierzchniami, pozwalając w ten sposób jego ciału na zdobywanie doświadczeń z różnymi powierzchniami i materiałami. Bardzo małe dzieci badają rzeczy "smakując" je, podczas gdy dzieci w wieku przedszkolnym i żłobkowym coraz częściej używają palców.
Część treningu tego zmysłu można poprawić poprzez klasyczne zabawy z wodą i piaskiem. Jednak ważne jest również, aby skupić się na obecności wielu różnych materiałów i powierzchni na placu zabaw. Opieka nad zwierzętami lub roślinami, rzeźbienie i kształtowanie figurek, gotowanie lub zbieranie owadów do hoteli dla owadów to tylko niektóre przykłady konkretnych działań, które stymulują zmysł dotyku.
Przykładem może być nasz projekt referencyjny Ulvedalsskolen.
2) Zmysł przedsionkowy
Zmysł przedsionkowy jest również nazywany zmysłem równowagi. Zmysł ten zarządza naszym poczuciem równowagi i odczuwaniem ciała w stosunku do grawitacji. Zmysł przedsionkowy znajduje się wewnątrz ucha, dlatego wzmocnienie tego zmysłu wymaga
poruszania głową w różnych pozycjach. To właśnie zmysł przedsionkowy informuje nasz mózg o tym, gdzie znajdujemy się w danej przestrzeni, czy się poruszamy, czy stoimy w miejscu, jak szybko się poruszamy i w jakim kierunku.
Zmysł przedsionkowy dziecka można wzmocnić poprzez kręcenie się, huśtanie, bieganie lub jazdę na rowerze/hulajnodze. Zmysł przedsionkowy jest również wzmacniany przez naprzemienne bycie bardzo aktywnym i siedzenie w bezruchu, ponieważ jest to sposób na ćwiczenie, jak szybko ustępują zawroty głowy spowodowane kołysaniem lub kołysaniem. Miejsca do siedzenia są zatem również ważne dla wzmocnienia tego zmysłu.
Przykłady treningu zmysłu przedsionkowego obejmują huśtanie się, ślizganie, skakanie, obracanie i balansowanie.
3) Zmysł kinestetyczny
Zmysł kinestetyczny jest również nazywany zmysłem pozycji. Sygnalizuje on mózgowi, gdzie znajdują się stawy i mięśnie. Dziecko zdobywa doświadczenie w pozycjonowaniu swojego ciała w stosunku do otaczającej przestrzeni, a także w zginaniu, rozciąganiu, napinaniu i rozluźnianiu mięśni.
Przykłady treningu zmysłu kinestetycznego obejmują wspinanie się po siatce wspinaczkowej, chodzenie po linie, skakanie na trampolinach lub granie w gry z piłką. Kategoria ta obejmuje hamaki, platformy do jogi i relaksu, huśtawki, trampoliny, karuzele i urządzenia do wspinaczki.
Więcej przykładów można znaleźć w naszym projekcie referencyjnym we Frajaskolen.