Warsztaty - projektowanie przestrzeni zewnętrznych
Jeśli chodzi o przestrzeń zewnętrzną i plac zabaw, opcje są nieograniczone! Być może poniższe pytania brzmią znajomo: Jaki sprzęt do zabawy wybrać? Które materiały najlepiej pasują? Jak możemy stworzyć przestrzeń zewnętrzną, która zapewni możliwości zabawy i nauki zarówno młodszym, jak i starszym dzieciom? A co z dziećmi o specjalnych potrzebach, jak uwzględnić ich potrzeby podczas projektowania placu zabaw?
Aby odpowiedzieć na wszystkie te pytania, proponujemy przeprowadzenie warsztatów, w których mogą wziąć udział zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Z naszego doświadczenia wynika, że gdy uczniowie są zaangażowani, czują się bardziej odpowiedzialni za teren zewnętrzny.
Jak zorganizować warsztaty?
Grupa uczniów, najlepiej z kilku roczników, uczestniczy w warsztatach w szkole. Często widzimy, że uczestniczą w nich uczniowie z samorządu uczniowskiego i mamy dobre doświadczenia z grupami liczącymi od 10 do 12 osób.
Zalecamy udział uczniów ze wszystkich grup wiekowych.
Warsztaty mają kształt "lejka". Najpierw uczniowie pracują indywidualnie nad pytaniami takimi jak:
- Czego ci brakuje? Który sport lubisz najbardziej?
- Czy potrzebujesz słońca, wiatru lub schronienia?
- Jaki masz wkład od innych kolegów z klasy?
Na tym etapie uczniowie lubią rysować i pisać. Następnie uczniowie pracują razem w parach. Na koniec uczniowie pracują razem w większych grupach. Równolegle odbywa się inspirująca prezentacja, podczas której rozdawane są zdjęcia przedstawiające produkty i nastroje.
W oparciu o zdjęcia i przemyślenia uczniów, grupa wspólnie tworzy kolaż, który odzwierciedla ich pomysły, przemyślenia, potrzeby i życzenia.
Na koniec uczniowie prezentują sobie nawzajem kolaże. W trakcie tego procesu korzystamy z"gry warsztatowej", która jest zestawem kart z obrazkami pomagającymi wyjaśnić wszelkie życzenia dotyczące placu zabaw.
Jak przetwarzamy materiał
Analizujemy pomysły i życzenia grupy i staramy się włączyć je do projektu. Czasami prezentacja uczniów jest dość konkretna, np. pragnienie konkretnego produktu, np. huśtawki. Innym razem wkład jest bardziej subtelny, jak nastrój, uczucie, potrzeba, ciepło lub pomysł na zabawę.
Analizujemy dane wejściowe pod kątem podstawowych myśli i przekładamy je na konkretne pomysły na projekt przestrzeni. Wszystkie dane wejściowe są uwzględniane jako część języka projektowania, kolorów, zarysu pomieszczenia itp.
Zarezerwuj warsztat
Warsztaty można zawsze zarezerwować pod adresem