Projektowanie przestrzeni zewnętrznej szkolnego placu zabaw

    Obowiązek szkoły polegający na zapewnieniu uczniom codziennej dawki ruchu może być realizowany poprzez nauczanie przedmiotów takich jak sport, ale także poprzez nauczanie wspomagające, w którym przedmioty takie jak język czy matematyka są nauczane na szkolnym placu zabaw. Ale plac zabaw w szkole to także wolna przestrzeń dla dzieci i młodzieży, która musi być bezpieczna i dostosowana do wyzwań dla dzieci w różnym wieku i o różnych potrzebach.

    Potrzebujesz zaprojektować nowy plac zabaw dla szkoły? W takim razie możemy być Twoim profesjonalnym partnerem, gotowym służyć Ci radą od początku do końca. Możesz również dowiedzieć się więcej o obowiązkach szkół w zakresie zapewnienia uczniom codziennej aktywności fizycznej. Zdobędziesz przydatną wiedzę na temat dyspozycji - a także inspirację do zaprojektowania dobrej przestrzeni zewnętrznej.




    Ruch na lekcjach

    Ćwiczenia i ruch w czasie zajęć szkolnych wspierają zdrowie, dobre samopoczucie i koncentrację uczniów.
    WHO zaleca, aby dzieci i młodzież w wieku 5-17 lat ćwiczyły 60 minut dziennie.

    Liczy się wszystko, nawet przyspieszenie tętna podczas przerwy, gdy biegasz po placu zabaw lub jeździsz na karuzeli. Krótko mówiąc, chodzi o to, aby szkoła posiadała sprzęt do zabawy na świeżym powietrzu, który nie tylko motywuje uczniów do zabawy, ale może również służyć jako przydatne narzędzie podczas lekcji.

    Istnieją cztery podejścia do ruchu w nauczaniu.



    Wyjaśnienie czterech podejść do nauki



    1) Uczenie się zakotwiczone fizycznie
    Ciało jest wykorzystywane do pracy z celami uczenia się, a ciało jest aktywne w procesie uczenia się. Tutaj pracuje się z obciążeniem, prędkością, rotacją i przyspieszeniem.


    2) Przerwy siłowe
    Przerwy siłowe trwające 5-10 minut mogą być wykorzystywane na lekcjach, na których chcesz zwiększyć uwagę i motywację uczniów. Sprzętem może być siatka wspinaczkowa lub trampolina, na której można skakać siedem razy.


    3) Aktywność fizyczna
    Podczas aktywności fizycznej trenowana jest siła i wytrzymałość organizmu. Wysokie drążki na ścieżkach w dżungli lub parkour to narzędzia, które można wykorzystać do trenowania ciała przy użyciu własnej masy ciała w celu osiągnięcia aktywności fizycznej.

    4) Trening motoryczny

    Trening motoryczny obejmuje trening podstawowych zmysłów, takich jak zmysł przedsionkowy, zmysł dotykowy i zmysł kinestetyczny. Wykazano, że trening tych zmysłów ma kluczowe znaczenie dla optymalnego uczenia się. Jednym z przykładów jest zabawa na karuzeli.

    Więcej o wartościach ruchu, nauki i zabawy można przeczytać tutaj.


    Jak budujemy i tworzymy najlepsze przestrzenie zewnętrzne?

    Tworząc plac zabaw, kierujemy się czterema koncepcjami:

    Oto przykład placu zabaw zaprojektowanego przez architekta


    Opierając się na czterech wyżej wymienionych elementach, zaprojektowany przez architekta plac zabaw dla szkoły z różnorodnym sprzętem do zabawy mógłby wyglądać następująco.


    Ogólna dyspozycja przestrzeni zewnętrznej dla szkół


    Dobrze urządzona przestrzeń zewnętrzna w szkole często znajduje się przy głównym wejściu do szkoły. Jest to miejsce, do którego rano przybywa większość uczniów, a także miejsce, w którym przyjmowani są rodzice, goście szkoły i pracownicy. Dlatego ważne jest, aby już przy wejściu ludzie mieli wrażenie, że szkoła koncentruje się na wspólnocie, ruchu i nauce - lub czymkolwiek, co szkoła chce przekazać.


    Czy pomysł polega na zainwestowaniu w duże i przyciągające wzrok narzędzie do zabawy lub główną aktywność?
    Wtedy główne wejście może być dobrą lokalizacją. Dobrym pomysłem jest zbudowanie większej wspólnej strefy centralnie w połączeniu z główną aktywnością, gdzie wszyscy uczniowie mogą się zebrać, na przykład w dni sportu lub pierwszego dnia szkoły.


    Sprzęt do spokojnej aktywności jest umieszczony na jednym końcu wspólnej strefy, a sprzęt do bardziej dzikiej, dynamicznej aktywności na drugim. Wszystkie zajęcia powinny oferować strefę odpoczynku. Te obszary odpoczynku mogą mieć różne cechy; zazwyczaj umieszczamy elementy relaksacyjne, takie jak ławka przy cichym sprzęcie i bardziej przejściowe elementy przy sprzęcie do zabawy o bardziej dzikiej naturze.


    O czym należy pamiętać przy projektowaniu placu zabaw

    - Różne przestrzenie - zarówno duże i otwarte, jak i bardziej ograniczone.

    - Różny sprzęt do zabawy, tj. sprzęt stacjonarny i dynamiczny do różnych rodzajów zabawy.

    - Sprzęt, który może ułatwić zabawę wielu dzieciom jednocześnie.

    - Musi być coś wysokiego, na co dzieci mogą się wspiąć i uzyskać widok na często dość duży obszar.

    - Zarówno wyraźne, jak i bardziej pośrednie elementy edukacyjne w projekcie, powierzchni i wyborze sprzętu.

    - Opcje odpoczynku muszą się różnić między opcjami siedzenia, leżenia, stania i spędzania czasu, a także możliwością bycia miejscem spotkań dla małych i dużych grup.

    - Nasadzenia w postaci trawy, drzew, krzewów, kwiatów i donic pomagają zdefiniować przestrzeń i przełamać często twarde powierzchnie.



    Oprócz funkcji na placu zabaw, należy również wziąć pod uwagę następujące kwestie:

    - Czy potrzebna jest możliwość zaglądania na teren/obserwowania zajęć?

    - Czy kilka grup użytkowników ma możliwość korzystania z danego obszaru? Czy szkoła jest używana poza normalnymi godzinami otwarcia?

    - Czy środowisko jest bezpieczne? Światło, otwartość, ogrodzenie i personel?

    - Czy obszar będzie wykorzystywany również zimą, w deszczową pogodę lub czy jest narażony na działanie wiatru?

    - Jak sprzęt pasuje do otoczenia? Na przykład, czy każdy element wyposażenia do zabawy odnosi się do wieku innych budynków?

    - Miejsca o silnej tożsamości i wyraźnych motywach funkcjonalnych zwiększają wykorzystanie.



    Zobacz wybór naszych referencji tutaj

    Zobacz wszystkie referencje