Projektowanie placu zabaw w placówce opieki dziennej
Na placu zabaw w żłobku i przedszkolu dziecko wzmacnia swoje podstawowe umiejętności motoryczne. Dziecko poznaje swoje ciało - co już potrafi? Wiek żłobkowy to również okres w rozwoju dziecka, w którym może ono dokonywać znacznych skoków w swoich umiejętnościach motorycznych, jeśli jest odpowiednio stymulowane. Tymczasem plac zabaw powinien być również miejscem, w którym dzieci mogą ćwiczyć i trenować różne umiejętności społeczne w społecznościach zabawowych z innymi dziećmi.
Czy otrzymałeś zadanie zaprojektowania nowego placu zabaw dla żłobka, przedszkola lub podobnej placówki? W takim razie możemy być Twoim profesjonalnym partnerem sparingowym, gotowym doradzać Ci od początku do końca.
Wartości pracy pedagogicznej i programów nauczania mogą się różnić i będą uwarunkowane kulturowo.
Sześć tematów programu nauczania
Projektujemy przestrzeń zewnętrzną w placówkach opieki dziennej w oparciu o te sześć kluczowych punktów. Mamy tendencję do pracy z sześcioma tematami programu nauczania z The Strengthened Pedagogical Curriculum, 2018.
Jak budujemy i tworzymy najlepsze przestrzenie zewnętrzne?
Kiedy projektujemy plac zabaw, pracujemy z czterema kluczowymi koncepcjami:
Przykład rysunku architektonicznego placu zabaw
W oparciu o sześć tematów programu nauczania i cztery koncepcje wspomniane powyżej, zaprojektowany przez architekta plac zabaw dla instytucji mógłby wyglądać następująco:
Budowa placu zabaw - o czym należy pamiętać
W oparciu o ustawę o usługach opieki dziennej i "Wzmocniony program pedagogiczny", dobry i rozwijający się plac zabaw w żłobku i przedszkolu to wolna przestrzeń na świeżym powietrzu, w której dzieci mogą być dziećmi. Jest tam miejsce dla indywidualnego dziecka, aby wzmocnić jego poczucie własnej wartości, a jednocześnie rozwijać się w społecznościach zabawowych z innymi.
Budowa placu zabaw
Dobrze urządzony plac zabaw ma centralnie zlokalizowaną strefę wspólną, najlepiej w pobliżu wejścia i wyjścia z placówki opieki dziennej. Tutaj musi być miejsce dla dzieci i dorosłych, a każdy powinien być w stanie usiąść i zrelaksować się, a także usiąść i zjeść. Może tam być również podium lub scena na spotkania społeczności. Ponadto plac zabaw powinien być podzielony na kilka mniejszych i większych obszarów; duży, otwarty plac zabaw z przezroczystymi narzędziami nie spodoba się wielu osobom. Małe przytulne oazy, w których można się ukryć, zanurzyć i być samemu lub być razem w małej grupie, będą dobre zwłaszcza dla młodszych dzieci.
Stwórz różne obszary za pomocą:
- Różnice terenu, takie jak wzgórza i spadki, a także podniesione podium do konkretnej gry
- Przejścia w materiałach nawierzchniowych, np. w formie ścieżki
- Duży sprzęt do zabawy, taki jak domki do zabawy lub domki, ale dzieci muszą zawsze mieć możliwość łatwego złapania osoby dorosłej
Strefy ciszy najlepiej umieszczać jak najdalej od strefy wspólnej. Po przeciwnej stronie strefy wspólnej należy umieścić bardziej dynamiczne zajęcia, takie jak gry w piłkę, jazda na rowerze, obroty, huśtawki i wspinaczka.
Projektując i budując plac zabaw dla dzieci w wieku 0-6 lat, należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:
- Różne rozmiary obszarów - zarówno duże i otwarte do dzikiej, aktywnej zabawy, jak i małe i bardziej zamknięte do spokojnej zabawy
- Nasadzenia w postaci trawy, drzew, krzewów, kwiatów i donic, które pomogą zdefiniować przestrzeń
- Różnice poziomów, aby dziecko mogło biegać / zjeżdżać ze wzgórz i wzniesień. Mogą jednak tworzyć się kałuże i lód.
- Opcje odpoczynku, takie jak miejsca do siedzenia, leżenia, stania i miejsca do spędzania czasu zarówno dla dzieci, jak i personelu
- Obszary zarówno nasłonecznione, jak i zacienione - szczególnie ważne latem
- I wreszcie, co nie mniej ważne, cały estetyczny wygląd placu zabaw jest o wiele lepszy, jeśli wybór materiałów jest spójny