Dobre wartości zabawy, które mogą znajdować się na podwórku szkolnym
Ciało jest narzędziem dziecka do odczuwania świata. Czy powierzchnia jest gorąca czy zimna? A może twarda lub miękka? Kiedy dziecko pokonuje tor przeszkód lub stoi w kolejce na zjeżdżalni, czy jest w stanie poczekać, aż nadejdzie jego kolej? Projektując i budując plac zabaw, należy wziąć pod uwagę krajobraz i lokalną architekturę, ale grupa docelowa i wartości zabawy są co najmniej tak samo ważne. Staramy się dodać jak najwięcej wartości zabawy do Twojej przestrzeni zewnętrznej.
Wartości zabawy na podwórku szkolnym
Równoważenie:
Tor przeszkód to jeden z kilku rodzajów wyposażenia placu zabaw, który jest doskonałym dodatkiem do szkolnego podwórka. Zarówno przedszkolaki, jak i uczniowie szkół podstawowych lubią wyzwania związane z balansowaniem, które stymulują zmysły przedsionkowe i proprioceptywne, a także koordynację krzyżową. Podobnie jak w przypadku wspinaczki i huśtania się, balansowanie pomaga również poprawić sprawność fizyczną dziecka.
Huśtawka:
Huśtawka daje dzieciom poczucie rytmu i wyczucia czasu oraz pomaga dopracować ich umiejętności balansowania. Huśtanie się jest szczególnie ulubioną zabawą w przedszkolu i daje radosne poczucie wolności.
Obrotowe:
Karuzele i huśtawki (które się obracają) również wspierają rozwój przedsionkowy.
Pod/przez:
Szczególnie w wieku przedszkolnym tunele i inne podobnie "zamknięte" rodzaje wyposażenia placów zabaw są świetną zabawą, stwarzając okazje do zabawy w chowanego i udawania. Tego typu urządzenia pomagają rozwijać świadomość przestrzenną (propriocepcję).
W górę i w górę:
Niektóre dzieci uwielbiają wysokości, podczas gdy inne się ich boją. Podwórko szkolne jest bezpiecznym środowiskiem, w którym dzieci mogą stopniowo nauczyć się pozbywać lęku wysokości.
Wieże, góry i siatki wspinaczkowe, a także równe skoki w terenie, to narzędzia do zabawy i elementy środowiskowe, które można wykorzystać do wzmocnienia zmysłu propriocepcji (świadomości przestrzennej).
Wystarczy nachylenie od 30 do 40 stopni, aby wywołać pożądany ruch.
Wysoko w górę:
Wspinaczka na szczyt może być zniechęcająca, sprawiając, że dziecko czuje własne ograniczenia. Czego wymaga się od otoczenia, aby dziecko przezwyciężyło poczucie strachu?
Ta wartość zabawy uczy również dziecko radzenia sobie z ryzykiem.
Siedzenie:
Posiadanie miejsca do spędzania czasu jest ważne dla dzieci w późniejszych latach szkolnych.
Jest to miejsce do spotkań towarzyskich, odrabiania lekcji lub po prostu relaksu. Meble ogrodowe są ważne dla tej grupy uczniów.
Meble ogrodowe mogą być również wykorzystywane przez nauczycieli do przeniesienia lekcji na zewnątrz.
Piłowanie:
Piłowanie może obejmować siedzenie lub stanie i dwie lub więcej osób.
Piłowanie jest szczególnie wykorzystywane we wczesnych latach szkolnych, ucząc dzieci o sile i dynamice oraz poprawiając ich siłę mięśni, tj. zmysł kinestetyczny (świadomość mięśni / stawów). Co się stanie po drugiej stronie, jeśli mocno nacisnę stopą na podłoże? Szkolne huśtawki są często przeznaczone dla kilku użytkowników (w przeciwieństwie do huśtawek w placówkach opieki dziennej), a tym samym są narzędziem do zabawy społecznej, które wymaga dobrych umiejętności współpracy.
Sliding:
Dzieci uważają prędkość za ekscytującą, a także łaskocze żołądek. Ruch jest najczęściej wymuszony, ponieważ po rozpoczęciu gry nie można jej zatrzymać; dziecko musi zjeżdżać w dół. Czy jest to niebezpieczne czy zabawne? Niektóre dzieci ośmielają się i chcą spróbować zjeżdżania na inne sposoby.
Skakanie:
Skakanie to świetna zabawa dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Skakanie na trampolinie, na przykład, wzmacnia zdolności motoryczne poprzez powtarzanie ruchów, które w końcu się "utrwalają", podobnie jak nauka jazdy na rowerze. To narzędzie do zabawy oferuje możliwość ćwiczenia bezpiecznego ruchu i kontroli ciała, co skutkuje wyższą samooceną i pewnością siebie.
Wspinaczka:
Kiedy dziecko się wspina, wzmacnia koordynację krzyżową i połączenie między półkulami mózgu. Zapewnia to wzrost gotowości dziecka do czytania.
Czucie:
Zmysł dotykowy jest uruchamiany podczas dotykania przedmiotów, takich jak dotykanie piasku rękami. Lub wąchanie kwiatów w wiosenny dzień; ten zmysł jest przeznaczony dla najmłodszych dzieci, np. przedszkolaków lub dzieci szczególnie wrażliwych.